Ostfrallan som politisk brobyggare

 

Ett tidigare inlägg avslutades med en fråga angående vilken typ av fika som serveras vid nämndsammanträdena i landets olika kommuner, och om detta på något sätt kan ha att göra med vilken politisk majoritet som styr kommunen. Man har frågat mig om jag har kunnat dra några slutsatser av de inkomna svaren, och jag ska därför kort redogöra för den saken. Det empiriska underlag jag fått in är knappast tillräckligt för vetenskapligt motiverade slutsatser, men det ger likväl en liten inblick i kommunpolitikernas ganska skiftande arbetsbetingelser runtom i landet. Generellt verkar det som att den spartanska och hälsosamma linjen med en enklare fralla/smörgås med enklare pålägg är vanligast. Jag gissar helt ovetenskapligt att det har skett en förskjutning under de senare decennierna från kakor till smörgåsar, kanske som ett led i de vanligt förekommande satsningarna på personalhälsa?

 

Några kommuner sticker ut. I Hässleholm måste mötesdeltagarna trava iväg till stadshusfiket där de får spendera sina egna pengar på valfri produkt ur Delicato-sortimentet. Men så är det ju också ett välkänt faktum att politiker i allmänhet inte har så gott anseende i Skåne. På andra sidan, i lyxklassen, finner vi Lidingö samt min egen kommun (vars namn jag fortfarande avstår från att nämna på detta forum), där nämndledamöterna bjuds på lyxiga ciabatta med rökt lax ("en höjdare" enligt uppgiftslämnaren) respektive den tidigare nämnda fräscha delikatesslandgången i en hygienisk plastförpackning. De två sistnämnda kommunerna är förvisso genuint borgerliga, men jag kan i övrigt inte hitta någon direkt koppling mellan fikautbudet och den politiska majoriteten. Ostfrallan är så att säga blocköverskridande. Som en kommentar till de två lyxklass-kommunerna vågar jag kanske ändå ställa frågan om det verkligen är förenligt med borgerlig politik att bjuda politikerna på lyxfika, detta med tanke på att borgerlig politik generellt syftar till att minska såväl de offentliga utgifterna som politikernas status och makt. Men det var en parentes i sammanhanget.

 

En annan fråga som ligger nära detta ämne är förstås den mer vardagliga fikakulturen på tjänstemannasidan. Den är egentligen ett eget kapitel, och ett ganska spännande sådant eftersom dessa frågor engagerar tjänstemän av alla de slag och omfattar begrepp såsom "fikadisciplin", "bonusfika", "representationskakor" och "löneavdragssmörgås" (det sista ska enligt uppgift förekomma framförallt i Hallsberg). Även samtalstonen i fikarummet och de ämnen som avhandlas där kan sannolikt utgöra basen till en smärre sociologisk studie, men den överlåter jag gärna till någon annan att genomföra.

 

Avslutningsvis; jag överväger på allvar att till en kostnad på 59 kr/månad göra den här bloggen reklamfri (jodå, allt går att köpa och det mesta går att mot betalning befria sig ifrån). Det retar min välordnade tjänstemannasjäl att behöva se mina inlägg flankerade av länkar av typen "Gå ner 8 kg på 30 dagar" eller "Gud älskar dig". Kan det vara värt pengarna att slippa dessa nedskräpande element? 
 


Kommentarer
Postat av: Signe

Nejnejnej, löneavdragsmackan förekommer på Örebro Läns Landstings landstingskansli. Uppgiftslämnare är ett av landstingsråden. Det är alltså inte fråga om ett kommunalt mötesfika utan om ett lanstingsialt kaffe-och-macka-på-jobbet-mot-löneavdrag (50 kr/mån). Om de landtingsanställda däremot har förmiddagsmöte missar de sin löneavdragsmacka men får istället en mötesmacka, som är både godare och gratis. Brödet är grövre och utöver ost innehåller den också någon form av grönsak.
Hallsbergs kommun har på förmiddagsnämnder kaffe och macka och på eftermiddagsnämnder kaffe och kaka. Fikat anländer möteslokalen på rullvagn efter att det gjorts i ordning av den lilla kommunhusfikmänniskan som är på arbetsträning genom arbetsmarknadsenheten.
Jag trodde det här var klart som korvspad?
Vad gäller reklamen stör den inte mig, den är ju vare sig blinkande eller färgstark. Och om du köper dig fri så har ju reklamen och kapitalet på nåt sätt vunnit tänker jag mig.

2007-06-25 @ 09:01:35
Postat av: Ludvig

Korvspada mig hit och korvspada mig dit, men OK, jag kanske fick detta lite om bakfoten. Hur är det möjligt att jag missuppfattat så grovt? Har jag nu dragit vanära över såväl mig själv som landstingstjänstemännen i Örebro? Hoppas inte det, för det mesta tyder på att landstingstjänstemän är ungefär lika trevliga som kommuntjänstemän, vilket kan förklaras med att de omfattas av samma lagstiftning (kommunallagen, SFS 1991:900). Och det finns ju trots allt en liten möjlighet att det även i Hallsbergs kommun förekommer löneavdragsmackor, om än inte just vid nämndsammanträdena, om vi ponerar att fikakulturen på landstingskansliet är normgivande för hela länet.
I vilket fall som helst är löneavdragsmacka ett ord som sätter fantasin och reflektionsförmågan i svallning, och sådant måste ju främjas.

2007-06-25 @ 15:34:09
URL: http://papperspalatset.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0