För kännedom

 

Mycket information får man helt i onödan. De sägs att den viktigaste egenskapen hos en förvaltningschef är att kunna rensa hårt och effektivt i sin mejl-inkorg, detta för att inte behöva tillbringa mer än halva arbetsdagen åt att läsa inkommande e-post. Till exempel finns det hårdföra chefer som har som princip att aldrig läsa mejl som man har fått som kopia och där således den riktiga och viktiga adressaten är någon annan. Förväntar man sig ett svar från någon överordnad ska man alltså se till att den överordnades namn står i "till"-fältet och inte i "kopia"-fältet.

 

En sorts mejl som jag gillar är de som innehåller texten FÖR KÄNNEDOM. För kännedom betyder att man inte förväntas göra något annat än att titta på innehållet. Ja, det kan rentav tolkas som "du får titta på det här om du tror att det kan intressera dig". Men man ska inte ta ut glädjen i förskott och bara radera försändelsen, för det lömska är att det kan ligga en dold mening bakom de oskyldiga orden "för kännedom". Min egen chef till exempel använder uttrycket för att indikera att detta är något som jag borde höja på ögonbrynen åt, och att jag rentav bör vidta åtgärder med anledning av detta. Vaddå för åtgärder?, kan man undra. Det kan vara så att det i försändelsen finns uppgifter som i praktiken innebär att en bedömning som jag har gjort i en fråga blir emotsagd eller rentav förklarad som felaktig. Om man, som jag, har en chef av den mer auktoritära typen, kan det också röra sig om rena direktiv: det är såhär du ska tycka i den här frågan, bara så du vet! Chefers skiftande metoder för att ge sina medarbetare instruktioner kan sannerligen vara ganska subtila. Det där måste jag för övrigt skriva mer om någon gång.

 

Många tolkar för kännedom som något man bör skriva ut det och lägga på sitt skrivbord för att sedan titta lite närmare på någon gång när man får tid (varigenom man ignorerar det faktum att man normalt sett inte får tid). Man kanske till och med tänker att den där utskriften ska jag inte gå och hämta precis nu, utan om cirka fem minuter när jag har kollat de andra mejlen också. Den tankegången är inte alltid så förnuftig, för den där utskriften har en otrolig förmåga att glömmas bort redan efter någon minut - för det var ju ändå inget viktigt, utan bara för kännedom. Detta är förklaringen till att det på de flesta kontorsarbetsplatser ligger en hel del bortglömda papper vid skrivaren. Så många att det bredvid skrivaren ofta finns en särskild låda eller hyllplats för utskrifter som legat och dammat ett tag utan att ha blivit hämtade. Och vi är nog många som har insett att ett av de bästa sätten att få ta del av information är att kika på kvarglömda utskrifter! Dessa är en närmast outtömlig källa till upplysning för den som vill ha lite koll på vad som händer. Det kan röra interna eller externa angelägenheter, viktiga avtal, viktiga eller oviktiga brev till viktiga eller oviktiga personer, eller för den delen saker som inte hade så mycket med jobbet att göra - som middagsrecept eller något tråkigt skämtmejl som någon fått från sin kusin som kanske jobbar på en mycket tråkigare plats.

 

Häromdagen hittade jag till exempel ett brev som var avsett att skrivas under av kommunstyrelsens ordförande (men som förstås inte var författat av honom själv utan av en kollega till mig). Det var ett svar på ett otroligt underhållande brev från en arg medborgare som genom en hel serie missförstånd och felaktiga slutsatser tyckte sig ha avslöjat en lokal motsvarighet till Watergateskandalen! Den arga medborgaren hade trasslat in sig i olika arrendeavtal, feltolkade lagparagrafer och hemmasnickrade konspirationsteorier och han krävde såväl min som nämndordförandens omedelbara avgång! Tack och lov var svarsbrevet som min kollega skrivit präglat av stor professionalism, vilket i detta fall betyder att det var mycket kortfattat.

 

Det finns för övrigt några andra bra sätt att från insidan hålla sig underrättad om kommunens tillstånd. Man kan stanna upp några extra sekunder utanför mötesrummet där dörren står på glänt, man kan ha för vana att låta blicken fara över kollegornas skrivbord om man råkar befinna sig där, man kan bli kompis med någon assistent/sekreterare (se tidigare inlägg om hjältarna) eller så kan man lära sig tyda chefens humörsvängningar, vilket inte alls behöver vara så svårt. I sin enklaste form går tolkningen till såhär: Om arbetsveckan inleds med att du eller någon arbetskamrat får en onyanserad och burdus utskällning av en magsur chef så kan det vara ett tecken på att chefen upplever problem i sitt ledarskap eller att det råder förstämning i kommunens toppskikt. Gå och prata med ditt skyddsombud så får du antagligen en bekräftelse på detta. 
 
image14
Papper som kan vara viktiga, eller kanske åtminstone historiskt intressanta
 


Kommentarer
Postat av: Signe

Neeeeeeeej!!! Bloggens första språkfel: ett okynnes-"att" i sista meningen, det har inte där att göra!!! Utskrivna-papper-taktiken kan också användas för att bredda sin universitetsutbildning. Medan man inväntar sina egna utskrifter, som naturligtvis "står i kö" till skrivaren eftersom vi är så många flitiga studenter, kan man roa sig med att läsa allt från nationalekonomi till kulturgeografi. Man ba' "jippi". Ha det fint och krya på dig.

2008-03-16 @ 21:41:44
Postat av: Signe

Och visst är det ironiskt att jag framförde detta påpekande med en fullkomlig orgie i skrivfel?

2008-03-16 @ 21:45:31
Postat av: Ludvig

Åh herregud, detta är pinsamt. Jag får skylla på att inlägget är skrivet i ett förkylt tillstånd i vilket ögonen och det eventuella skarpsinnet grumlades påtagligt. Men nu är det korrigerat! (och om jag vore riktigt nitisk så skulle jag väl efter att ha korrigerat detta redera även dina kommentarer för att undanröja varje spår av min fadäs, men jag ska unna mig att vara lite storsint och acceptera min ofullkomlighet!) Man ba' "jippi", för att det finns frivilliga korrekturläsare. Tack!

2008-03-17 @ 08:15:12
URL: http://papperspalatset.blogg.se
Postat av: best anti aging serum

click here for the best vit c serum available

2015-08-07 @ 07:45:00
URL: http://whitehatseo.ucoz.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0