Att hantera aggressioner

 

Det ligger väl i den gängse schablonbilden av en riktig byråkrat att han eller hon sällan ger utlopp för några stormiga känslor. Ingen kan väl föreställa sig en tjänsteman som gormar och skriker, gestikulerar, kastar saker om kring sig, gråter eller på annat sätt ger uttryck för desperation. När det gäller kroppsspråk är den enda riktigt tjänstemannamässiga gest jag kan tänka mig den med uppdragna axlar och armarna utslagna i en urskuldande rörelse som betyder ungefär "det där ligger inte på mitt bord, du kan inte förvänta dig att jag ska veta något om detta".  Utöver den gesten är kroppsspråket ganska dämpat, liksom samtalstonen. för att vara överpedagogisk måste det framhållas att denna skenbara känslokyla förstås är rent yrkesmässig och inte har att göra med att byråkrater skulle vara känslomässigt hämmade. Förklaringen är att det helt enkelt är nödvändigt att kunna hålla en distans till arbetsuppgiften och inte låta sig bli personligt engagerad i något. de privatpersoner som kontaktar kommunen i något ärende gör de ofta med ett övermått av personligt engagemang, oftast i betydelsen personligt missnöje med något som kommunen är involverad i. I skriftlig form kan det se ut som i exemplet nedan.

 

 

Även om det finns situationer där även tjänstemannen har god lust att uttrycka sina känslor lika onyanserat som den uppretade medborgaren som skrivit ovanstående, så skulle det förstås vara att gräva sin egen byråkratgrav att drabbas av känsloutbrott, vare sig de vore skriftliga, muntliga eller kroppsliga. Således måste aggressionerna kanaliseras på något annat sätt. Hur då? kan man fråga sig. Jag kan identifiera ett fåtal metoder:

  • Fikarasten. Över en kopp tunt automatkaffe kan de flesta ämnen avhandlas och språkbruket behöver inte anpassas till kanslisvenskans, vokabulär och dämpade uttryck.
  • Skäll på skrivaren/kopiatorn eller någon annan teknisk utrustning som vanligtvis inte fungerar som den ska. Maskiner har vanligtvis inget känsloliv och kan därför inte ta illa vid sig. Det anses dessutom fullt normalt att svära över trilskande teknik.
  • Svara med byråkratens skarpaste vapen; språket, paragraferna och formalian. Har man råkat ut för ett onyanserat personangrepp från en sur medborgare så svarar man helt enkelt med ett dödligt korrekt svar, torr vänlighet och hänvisningar till lagar. Den som håller fast vid den goda tonen längst vinner, och det är en tillfredsställande känsla att knöla till någon på det sättet.
 

Personer i chefsposition har fler möjligheter, de kan nämligen välja att lägga över sitt dåliga humör på sina underordnade. Delegering av aggression skulle man kunna kalla det. Min egen förvaltningschef exemplifierar denna metod med bravur. När nämnda chef har vaknat på fel sida eller haft en dust med kommunledningen, krävs ofta ett informationsmöte med lägre tjänstemän för att chefen ska kunna ventilera sitt dåliga humör. Förvaltningschefen kan då slå ner på något de underordnade säger eller hitta någon liten skevhet i redogörelsen som kan förvrängas till ett flagrant fel i tjänsteutövningen. Vid det senaste tillfället tog förvaltningschefen till ett av sina favoritteman, nämligen att den redogörelse som berörd tjänsteman just har hållit absolut inte får komma politikerna till del, eftersom det skulle kunna föranleda orolighet och "krångel" i de politiska leden. "Sådär kan du inte säga till politikerna" morrar förvaltningschefen med sin mest magsura stämma som tydligt signalerar djupt missnöje. Det är en svår konst att försöka övertyga sig själv om att missnöjet i själva verket gäller chefens hela livssituation. Men jag tror att det hjälper för chefens räkning, ty lycka är att hitta någon annan än sig själv att lägga skulden för sitt dåliga humör på. Chefen blir förhoppningsvis lite gladare och den tjänsteman som fick den tvivelaktiga äran att bära hundhuvudet kan kanske i bästa fall finna sig i en slags martyrroll av Jesus-modell.

 

För oss som inte har några underordnade att spy galla över blir en större kreativitet nödvändig. Vi fyller på med några fler metoder:

  • Använd trapporna istället för hissen. Gå med spänstiga och kraftfulla steg. Låtsas att du är lika mäktig som din chef.
  • Gå till närmaste kebabsylta på lunchen och festa loss på en rejäl kebabtallrik med mycket vitlökssås. Aggressionen lämnar kroppen i form av dålig andedräkt, och dessutom blir man mätt.
  • Kompensera med att ge utlopp även för positiva känslosvallningar. En ovanligt påtaglig fredagskänsla, en förestående födelsedag, vackert väder eller en flammande förälskelse kan med fördel komma till uttryck genom exempelvis små spontana skutt i korridoren eller att man visslar en favoritlåt från sin trygga skrivbordsplats.
  • Starta en blogg där du skriver om fenomen relaterade till yrkeslivet.
 

Jag föreställer mig att papperspalatsets läsekrets kan bistå med fler innovativa sätt att stävja plötsliga sinnesrörelser av det negativa slaget. Ni ombedes därför att dela med er av era bästa tips, oss pappersvändare emellan. Hur avreagerar man sig? Hur undviker mar att vara ett vresigt nervvrak när man kommer hem efter en dag med alltför hård konfrontation med de mindre charmiga sidorna av byråkratverkligheten?
 


Kommentarer
Postat av: Marika

Fotografi på chefen att strimla m hj a papperskniv?

Hitta på nya svärord och spara dem i en lista, för att ta fram vid lämpliga tillfällen?

Om det regnar kan man alltid gå ut och stampa i närmaste vattenpöl, företrädesvis en riktigt lerig sådan (kräver ju iofs att man inte har för fina kläder som man kan förstöra).



Undrar vad avsändare av dylika klagobrev tror att de ska uppnå?

2008-06-11 @ 09:56:30
URL: http://bookish.typepad.com/sticka
Postat av: RC

Är det inte det bästa som finns att vara lugn som en filbunke och se deras ilska övergå i en frustration över att inte få något mothugg? Jag älskar det.



Var på en kurs om bl a "aktivt lyssnande". En av sakerna man skulle göra var att sammanfatta och ställa en fråga. "Jag upplever att du är arg för att vi skall bygga ett höghus bredvid dig, stämmer det?" Föreställ er vilka reaktioner man skulle få. Jag kanske ska prova det nästa gång.

2008-06-12 @ 08:54:01
Postat av: AK

Fullständigt lysande beskrivning av den lilla byråkratens vedermödor när han ska besvara mindre korrekta brev som kommer till kommunens brevlåda och får ett diarienummer och en grön mapp.

Har för egen del samlat några dylika brev till eftermiddagen,att läsa din blogg har gett mig förnyad inspiration att gripa tag i ett korrekt och knastertorrt formulerat svar som låter bra men som inte säger något. Det är det sista som är det svåraste att inte avslöja det bakomliggande motivet till att man inte svarar rent ut, vi vet inte vad vi tycker men vi lindar in det i så mycket lull-lull att det låter som vi tycker något, politiskt korrekt som rimmar väl med den borgeliga majoritetens ideologi.

AK

2008-06-17 @ 13:07:34
Postat av: Ludvig

Ah, den sköna konsten att få det att låta som att man tycker något! Jag kom just från ett nämndmöte där den likaledes borgerliga majoriteten med hull och hår svalde min redovisning som de skulle blivit mycket bekymrade över om jag formulerat samma sak på ett mer svävande sätt.

RC: Jag håller med dig - filbunkemetoden är oftast oöverträffad. Den som behärskar sig vinner.

2008-07-23 @ 21:37:57
URL: http://papperspalatset.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0