Minnesanteckningar och lösryckta citat

 

Chefen tyckte att vi planhandläggare skulle borde blir bättre som projektledare. Det tyckte för övrigt planhandläggarna också, men som bekant krävs det oftast att en chef tycker någonting för att detta någonting ska realiseras i en verklig åtgärd. Det har sannolikt framkommit av tidigare texter på denna blogg att en planhandläggare får handskas med en hel del mer eller mindre udda personer i sitt arbete, och av detta följer väl att projektledarrollen kan bli ganska, låt säga, mångfacetterad. Sålunda hyrdes en utbildare in, en före detta lärare som sadlat om och blivit konsult inom projektledarutbildningsområdet. Under drygt två dagar var vi i projektledningslärarens våld, och jag har inte så mycket mer att säga om det än att det var en ganska givande kurs, samt att vi fick väldigt mycket papper med rutor, pilar och streck på. Läraren var roligast när han presenterade hemmasnickrade psykologiska teorier om både det ena och det andra.

 

Ett par veckor senare råkar jag titta på de sporadiska anteckningar jag förde under kursdagarna, och det var sannerligen intressant, för det står nästan ingenting! På en sida har jag ritat ett hundratal långsträckta linjer i svagt böjda former. Högst upp på sidan står det PROJEKT med stora blockbokstäver, och längst ner står det JECTPRO och ANSVAR med nästan lika stora bokstäver. Under "rubriken" har jag skrivit att man måste skilja på projektledare och projektägare (helt adekvat information) och lite längre ner står det med versaler: KJELL KRIMINELL. Jag kan inte erinra mig varför jag skrev det sista, för jag känner ingen som heter Kjell. Sannolikt var det bara ett av dessa typografiska missfoster som ploppar fram när man som åhörare börjar bli uttråkad. I anteckningarna från kursens sista dag har jag konstaterat att AKTUARIE är en fin titel om man jobbar i försäkringsbranschen. Se där: kursen resulterade åtminstone i att jag lärde mig ett nytt ord. Det kan kanske bli svårt för mig som kommuntjänsteman att hitta ett tillfälle att använda ordet aktuarie i någon tjänsteskrivelse. Enda chansen är nog att själv bli aktuarie.

 

Jag bläddrar bakåt i anteckningsblocket och finner att minnesanteckningar kan vara ganska underhållande att läsa i efterhand. På en del möten har jag roat mig med att skriva ner intressanta oneliners från andra mötesdeltagare. Här följer några smakprov:


"Hela köret alltså är bara dåligt" (Projektledare, på frilansbasis)

"Jag vet inte vem som styr vad här" (Planarkitekt i en grannkommun)

"I bästa fall har du inget problem" (Projekteringsledare på en större konsultfirma)

"Vi måste försöka tillfredställa honom men kan vi inte det så skiter vi i honom" (landstingstjänsteman, snart pensionerad)

"Vi ska inte ens försöka förstå vad de säger" (förvaltningschef!)

"Vad är det här för jävla dumheter?" (kommundirektör)

"Ni får ha samråd, så att ni tycker likadant" (kommunstyrelseordförande)

"Det ser ut som öststaterna" (samma ordförande, ja han är moderat)

"Vi vill inte dö!" (deltagare på samrådsmöte)

 

Citat blir alltid mycket roligare när de tas ur sitt sammanhang! Således kan även ganska sega möten bli roliga om man börjar närstudera deltagarnas språkbruk. Det kanske ska tilläggas att möten i den kommunala sfären oftast inte är så flummiga och odisciplinerade som den här utläggningen kanske ger sken av. När anteckningarna är renskrivna syns inte längre något spår av putslustiga citat, fantasifulla figurer eller ovidkommande typografiska experiment. Då är det hårda fakta; vad var kontentan, vad ska göras, vem ska göra det och när ska det vara klart. De flesta tjänstemän kan nog instämma i att renskrivna mötesanteckningar sällan kräver mer än två A4-sidor. 
 
image12
Västarkitektur (Portugal)
 


Kommentarer
Postat av: Sara

Hej. Idag hade jag ett seminarie jag inte var så pepp på men som resulterade i en fin liten associationskedja av teckningar. Det började med en pappersniv och forstatte vidare med tillexempel penna, eka, lök och kanin, för att sluta i axelremsväska. Och vad hade då detta med den svenska modernismen att göra? Inte mycket. Och vad har då detta med din blogg att göra, inte mycket - vilket på ett sätt kanske leder till att det här alltihop har med den svenska modernismen att göra - genom att jag adopterar deras förkärlek för de obegripliga eller långsökta kopplingarna.

Nåja, över och ut.

2008-01-08 @ 23:41:54
URL: http://hamna.blogsome.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0