Några kanslisvenska favoritfraser

 

De bästa fraserna är de som betyder så mycket mer än det som själva orden förtäljer. Visserligen strider detta mot en av kanslisvenskans grundregler - att ingenting skall finnas mellan raderna, men internt inom tjänstemannakåren är de ändå vedertagna och de flesta vet den underliggande meningen. Det är här en fråga att skicka signaler tjänstemän emellan snarare än att ge raka besked till utomstående. Nedan följer några exempel som jag snubblat över på sistone.

 

Det har kommit till min kännedom... Denna inledningsfras indikerar att skribenten är missbelåten med att inte ha fått den aktuella informationen tidigare. Det ska alltså utläsas: eftersom du på ett så nesligt sätt har undanhållit den här informationen för mig så har jag på omvägar fått veta att..

Ärendet vilar för närvarande betyder att ärendet är lika stendött som en djupfryst mammut i Sibiriens permafrost, oftast till följd av att den som skulle betala kalaset har fått kalla fötter.

Frågan kommer att utredas vidare i det fortsatta planarbetet betyder att skribenten i skrivande stund inte har någon aning, men hoppas på att kunna göra det till någon annans ansvar att ta itu med frågan.

Ärendet är för närvarande föremål för vidare utredning betyder att skribenten äntligen lyckats skjuta över ansvaret för att behandla en viss fråga på någon annan. Skribenten är därför lättad för tillfället, men hur det går med den vidare utredningen har han/hon för närvarande ingen aning om.

Jag emotser vidare besked i frågan betyder att skribenten är otålig och tycker sig ha fått vänta alldeles för länge på ett besked. Verbet emotse är för övrigt ett fint ord och ett gott exempel på hur byråkratspråk faktiskt kan koncentrera och förkorta en text (eftersom man spar ett antal bokstäver jämfört med det betydligt klumpigare ser fram emot).

Vi förväntar oss att frågan behandlas omgående betyder att skribenten tappat allt tålamod och är riktigt sur över den långsamma handläggningen i ärendet. Om orden kommer från någon överordnad är det dags att visa framfötterna och boka in en kväll för lite extrajobb efter ordinarie arbetstid.

Synpunkten noteras skriver man i en samrådsredogörelse om synpunkten är så jävla dum att den helt enkelt inte kan bemötas annat än på ett mycket ironiskt sätt, eller om den inte har med ärendet att göra över huvudtaget.

 

I övrigt gäller de gamla vanliga, diskreta underdrifterna:

Det är önskvärt = det är ett krav och vi tänker inte betala för något annat

Det är förvånande = det är föga förvånande, men däremot en källa till stor irritation

Utan onödigt dröjsmål = mycket brådskande, annars ringer jag till din chef

Behäftad med problem = så gott som omöjlig att genomföra

 

Jag får säkert tillfälle att fylla på den här listan, för det händer lite titt som tätt att man blir utsatt för sådana här tjänstemannamässiga subtila signaler, samt även att man själv använder dem för att få något sagt som kanske låter för brutalt och oartigt om det sägs rakt ut. Om bloggens läsare vill dela med sig av sina personliga favoritfraser så är jag förstås tacksam mottagare av dessa. Må vara att detta språkbruk ligger delvis utanför (vad jag skulle beskriva som) kanslisvenskans vackra principer om klarhet och uppriktighet, men jag måste ändå erkänna att det är roligt att handskas med språkliga akrobatkonster som dessa. Man får knipa åt sig glädjeämnena varhelst de dyker upp. 

Sist: en läsare har på sin egen blogg skrivit en riktigt underhållande liten text om kanslistilen, som hon av allt att döma kan en hel del om. Det är onekligen glädjande att språkentuseasterna lever och frodas.
 


Kommentarer
Postat av: Silvana

Nu...har jag läst några bloggavsnitt och begrundat. Jag är visserligen inte byråkrat och tycker inte att jag använder mig särskilt ofta av sådant språk,(speciellt på communitysidor, då är språket oerhört förenklat och förkortat för att likna talspråk så mycket som möjligt) men jag tänkte göra en vinkling av hela begreppet.

Byråkratiskt språk en form av finspråk?

När jag ändå tänker efter så har jag ändå fått uppmaningar att ibland skriva enklare eller förtydliga mig själv i jobbsammanhang. Själv tycker jag att jag skrivit på ett fint och tydligt sätt, men det handlade väl antingen om min kära exchefs ordokunskap eller att det inom förskolevärlden ska vila en form av enkelhet och konkretism i allt som skrivs. Jag ska ju veta min plats, jag är ju bara förskolelärare eller dagisfröken som alla fortfarande envisas med att säga, fast det inte längre finns. Nu har ju som ordet förtydligar (exchef), slutat och jag får inte längre sådana påhopp.

Men jag kan fortfarande tycka att några av mina vänner som själva använder ett enklare språk än mig ibland inte förstår vad jag säger och poängterar vad det och det ordet betyder.
Jag kan nog tycka att det är ovanligt att träffa på sådana som pratar "bra" svenska, dvs gammaldags svenska, sådan som var vanligare på 50-talet och bakåt i tiden.. med riktiga ord och inte slang och en mängd "liksom"etc.
I alla fall så är det nog en utdöende ras detta "finspråk" och man kan själv bli betraktad som nånting förmer alla andra när man vid något tillfälle pratar "konstigt".(märker att jag anpassar denna textsnutt till denna blogg rent språk/ordmässigt(!) och det är ju rätt så komiskt i sig självt)

Ingen återvändo, nu skickar jag...

2007-11-04 @ 09:06:00
Postat av: AKL

Äntligen, någon som uppmärksammar det underbara språk som florerar runt om i landet stadshus. Tog mig friheten att genomföra en snabb slagning i kommunstyrelsens diarium och fastnade omgående för en tjänsteskrivelse "Omhändertagande och nyttiggörande av humanurin" bara rubriken gör att den lille kommunale tjänstemannen går igång. När man sedan läser skrivelsen från den kommunala förvaltningen inser man att det här är en stor fråga när följande stycke uppenbarar sig "Humanurin är en fraktion att anse som hushållsavfall i vilket kommunen är ålagd att enligt 15 kap, § 17 miljöbalken omhänderta"
Byråkratsvenskan är ett tämligen outforskat område som borde röna större uppmärksamhet för sina underfundigheter och omskrivningar. Meningar som kan skrivas enklare men som får större genomslag med en byråkratisk touch.

2007-11-07 @ 12:45:52
Postat av: Ludvig

Silvana: din ambition att uttrycka dig snyggt och prydligt tycker jag är beundransvärd. Du har en viktig poäng i att språkbruk har en funktion som social markör - något som förvisso ofta yttrar sig på ett väldigt nedvärderande sätt, som när östermalmsungdomarna säger Ni till busschauffören bara för att markera sin egen klasstillhörighet. Att "finspråk" upplevs som översitteri är ett problem som kan åtgärdas på två sätt: antingen förbjuder man användningen av finspråk i officiella sammanhang eller så sprider man finspråk till så många som möjligt. Jag tror förstås på det senare alternativet. Problemet är att svenskarna är för dåliga på svenska - inte att de svenska byråkraterna är för bra på svenska. Jag tycker att du ska framhärda i att uttrycka dig snyggt även i förskolevärlden - för det har förskolevärlden allt att vinna på.

AKL: Du blottlägger ännu en fin funktion hos kanslisvenskan, nämligen dess förmåga att maskera illaluktande ämnen i en neutral språkdräkt. Rubriken "Användning av vårt kiss" låter ju helt enkelt inte seriös. Då får man dra till med något mindre äckligt.

2007-11-08 @ 08:49:31
URL: http://papperspalatset.blogg.se
Postat av: åsa

igår förelästes jag om max weber och hans "on bureaucracy", som -suprise suprise- handlar om byråkrater, deras roller och hur dessa skiljer sig från politikernas. har inte läst själva texten än, MEN det är ganska intressant. typ: byråkrater är inte visionsskaparna utan medlen som leder till visionsgenomförandet. vad tycker du om det?
xxx

2007-11-08 @ 15:19:50
URL: http://www.ousie.wordpress.com
Postat av: åsa

okej tillbaka med weber-citat från "the profession and vocation of politics", angående "officials" som alltså motsvarar byråkrater. så här skriver han:
?The true official (...) should not engage in politics but should 'administer', and above all should do so impartially.(...) Thus, he should not do the very thing which politicians, both the leaders and their following, always and necessarily must do, which is to fight.?

jag efterlyser ett framtida inlägg om byråkrater, ideologi och eventuellt brytande av föreskrifter och regler!

2007-11-09 @ 20:08:57
URL: http://www.ousie.wordpress.com
Postat av: Jesper Svensson

I sammanhanget kan jag inte undanhålla den mycket användbara frasen "vid en samlad bedömning" som vi på Skatteverket ofta använder när vi har bestämt oss för ett beslut men inte riktigt kan förklara varför.

2007-11-10 @ 16:54:04
URL: http://jespersvensson.blogspot.com
Postat av: Ludvig

Jesper: Sannerligen, den där samlade bedömnngen är klockren, den får jag säkert användning för någon gång. Tack!
Åsa: Jodå, jag får nog hålla med farbror Weber i vad som är byråkratens uppgift. Hela poängen är ju att politikerna fattar de vägledande besluten och att vi tjänstemän dels hjälper till med kunskapsunderlag i frågor som vi kan bättre än politikerna, dels verkställer politikernas beslut. Men det där är ju inte alltid så fridfullt och enkelt som det verkar i teoriboken, så visst finns det anledning för mig att återkomma till ditt föreslagna tema, vilket ska göras så fort som jag får tillräckligt med sinnesfrid för att samla mina spretiga tankar i den frågan.

2007-11-11 @ 20:47:08
URL: http://papperspalatset.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0